Odborníci na údržbu se vzdělávali pod taktovkou ABB a ČSPÚ

-- 11.06.2019

Zájemci o moderní technologie v průmyslové údržbě si dali dostaveníčko v rámci odborného semináře České společnosti pro údržbu a společnosti ABB v Ostravě. Dvoudenní setkání pod názvem „I servis může být SMART“ nabídlo v prvním červnovém týdnu nejen přednášky odborníků, ale i návštěvu servisního centra motorů a globálního centra repase robotů společnosti ABB.

Více než padesátka návštěvníků, převážně z řad techniků a mistrů údržby, zahájila seminář právě exkurzí v servisním centru. Odborníci z ABB je nejen provedli ostravským závodem, ale i trpělivě odpovídali na četné dotazy, povětšině z oblasti predikce údržby. Instalovaná zařízení mohli vidět v praxi a dozvěděli se vše o způsobu jejich využívání i o přínosech. Večerní společný program v atraktivních technických prostorech areálu Dolní oblasti Vítkovic potom nabídl možnost vstřebat a vyhodnotit všechny informace, které první den akce přinesl.

Samotný přednáškový blok v ostravském hotelu Harmony se již věnoval především novinkám a odborným tématům z oblasti moderní údržby. Jaroslav Bialko, Country Service Sales Manager společnosti ABB, připomněl, že servis v ABB začíná ještě před koupí produktu. Zkušenosti z celého světa totiž dovolují najít ta nejvhodnější řešení. „Chybnou instalací je způsobeno 30 % poruch všech nových zařízení. Důležité je rovněž zaměřit se na efektivní monitoring a kybernetickou bezpečnost. Prediktivní údržba potom ušetří 20–25 % nákladů na údržbu,“ vysvětloval Bialek s tím, že cyber security je stále podceňovanou záležitostí, a doporučil zástupcům výrobních firem absolvovat bezpečnostní audit. Pro ABB je kybernetická bezpečnost naprosto klíčovou záležitostí i proto, že pomocí svých aplikací řídí strategické podniky v České republice.

Lukáš Hulák, Service Sales Manager oddělení ABB Robotika, potom představil službu connected services, která není zaměřena pouze na stroj, ale i na lidi. Přidal rady, co vše je potřeba k tomu, abychom mohli službu provozovat. V diskusi následně probral detaily monitoringu strojů.

S praxí ve společnosti SKF, a to nejen při výrobě ložisek, obeznámil auditorium její Application Engineering Manager pro východní Evropu Ing. Jan Klement. Upozornil, že pouze 25 % ložisek se dožije své predikované životnosti. Stojí za tím dvě základní komponenty – mazivo a těsnění, respektive jejich špatný výběr nebo instalace. Ve své přednášce probral vše od ložisek přes technologické platformy, asset management až po digitalizaci a novou platformu ERP. „Dnes už se nenakupují pouze ložiska, ale celá služba jejich funkčnosti. Renovace mají velký vliv na celkovou provozní životnost. U ložisek registrujeme 16 procent failů již při jejich montáži do komponent,“ vysvětloval Klement.

Z řady praktických ukázek moderních aplikací z oblasti robotiky a její údržby zaujaly především ukázky robotických pracovišť automobilky VOLVO v Číně, Bramo Zubří, HELLA Autotechnik Mohelnice nebo společnosti ZETOR Kovárna. Došlo i na největší tuzemskou automobilku ŠKODA Auto. Ing. Ladislav Treml přiblížil nejen robotické vybavení, ale i svízele jeho údržby v provozech slévárny a kovárny.

Vítězslav Fejfar

 

 

 

 

 

Autor: Vítězslav Fejfar, Řízení & údržba průmyslového podniku