Průmysl 4.0 stojí i na ložiscích a datech
-- 21.06.2018
Společnost SKF je známá především jako výrobce ložisek a dodavatel technických řešení pro rotační stroje. O tom, jak může přispět k zavádění Průmyslu 4.0, jsme si povídali s Davidem Poláčkem, generálním ředitelem české pobočky.
Jak se vás týká téma Průmysl 4.0?
Hodně se teď píše o tom, že SKF pracuje na ložiscích s integrovanými čidly, která ohlídají svůj stav a přes napojení na logistický kanál včas nahlásí, že je bude za tři měsíce nutné vyměnit a že by měla začít výroba náhrady. Mnozí si pak řeknou, že počkají, až budou taková ložiska k dostání. Jenže spolehlivost výrobních linek a produktů je na ložiscích závislá i dnes a jejich případné selhání může způsobit problémy a často i zastavení výroby, což přináší nemalé ztráty. Já vnímám Průmysl 4.0 především jako digitalizaci a práci s daty. Z našeho pohledu je tedy potřeba začít sbírat data ze zařízení už dnes. Je nutné s nimi pracovat a změnit i myšlení zaměstnanců. Náš přístup je probrat situaci se zákazníky a definovat oblasti, ve kterých jejich výrobní závod nedosahuje úrovně, jaké by dosahovat mohl, co se týče produktivity, spolehlivosti apod. Do těchto oblastí je potřeba zasáhnout. To například znamená, že klient potřebuje mít přehled třeba i o ventilátoru, pokud na něm závisí, jestli linka poběží nebo ne, a nemůže si dovolit, aby se porouchal. My během několika dní dokážeme zabezpečit instalaci on‑line systému, s jehož pomocí můžeme zákazníka informovat, co se s jeho zařízením děje.
Takových klíčových míst však bývá ve výrobních zařízeních mnoho, investice do čidel a diagnostiky se tak může pořádně prodražit.
Zákazník se může rozhodnout, zda se mu vyplatí zainvestovat nebo zda si řešení pronajme formou služby. Nemusí tedy z investičních peněz zaplatit ani korunu a má možnost nám za službu platit v měsíční či ve čtvrtletní frekvenci. A co víc, začínáme se přesouvat až do úrovně, kdy se zákazníkem nastavíme kontrakt tak, že mu zabezpečujeme chod zařízení a on tedy do něj nemusí naše produkty (ložiska) nakupovat. SKF mu vlastně formou služby zajistí funkčnost jeho zařízení. Abychom toho byli schopni, přinášíme řešení, která zákazníkovi umožní získat přehled o jeho výrobním závodu a identifikovat slabá místa.
Snažíme se tedy zákazníkům zprostředkovat náš produkt, třeba ložisko, a s ním i službu pro jeho sledování. Ložisko totiž není pouze komponentem, který se někam nainstaluje a více se o něj nemusíte zajímat, je zapotřebí ho dobře vyrobit, skladovat, namontovat, zatěsnit, namazat a nově také monitorovat. Je dobré mít přehled o tom, co se v něm děje, protože když víte, co se děje v ložisku, pak víte, co se děje s celým strojem. Ložisko je ve stroji ústředním dílem, takže vám zprostředkuje spoustu informací o funkci celého zařízení – jestli ho máte správně nastavené, jestli se v něm neděje něco mimo jeho funkčnost atd.
To se ale netýká jen výrobních prostředků…
Jistě, mluvili jsme především o výrobním podniku, ale současným trendem v mnoha oborech už není finální produkt prodávat, ale pronajímat. V takovém případě pak výrobce u zákazníka daný produkt také provozuje a musí tak mít absolutní přehled o tom, co se se zařízením děje. V současné době tedy spolupracujeme i s prvovýrobci a umožňujeme jim buď využívat zabezpečené servery SKF pro sběr a analýzu dat kdekoli na světě, nebo jim poskytujeme pouze infrastrukturu a oni si pak analýzu provádějí sami. Umožňujeme jim získávat informace o jejich zařízeních nejenom pro zaručení spolehlivého chodu, ale i pro procesy kontinuálního vylepšování, které mohou být přidanou hodnotou a konkurenční výhodou a mohou vést např. i ke zlevňování výroby. Snažíme se zákazníkům pomáhat, aby získali konkurenční výhodu a začali i v tomto duchu využívat digitální technologie.
Říkáme jim: „Nebojte se, pojďte do toho třeba po malých krůčcích, ale pojďte je dělat.“