Na rekonstruované válcovně začaly teplé zkoušky

-- 06.11.2017

Dnes dopoledne projel první nahřátý ocelový blok modernizovanou válcovnou Třineckých železáren (TŽ). Začaly takzvané teplé zkoušky, které mají prověřit, jestli nově instalovaná technologie funguje správně.

„S trochou nadsázky by se dalo říct, že dnes začínáme s resuscitací srdce válcoven po transplantaci. Šlo o největší investici letošního roku, jejíž náklady dosáhnou 700 milionů korun. Máme za sebou zásadní modernizaci jednoho z nejstarších zařízení hutě, kde vznikají polotovary pro další zpracování našich výrobků,“ vysvětlil 1. místopředseda dozorčí rady TŽ Ján Moder.

Blokovna válcuje nejtěžší profily, proto ji valcíři nazývají srdcem všech válcoven. V Třinci byla v chodu od roku 1914 a z plného provozu ji odstavili letos v srpnu.

Stavba si vyžádala vybourání a znovu vybudování základů pod nosnou technologií. Prostor pohltil 4100 tun betonu, což je více než 450 autodomíchavačů, a 410 tun oceli. Není divu, musí unést váhu 1 258 747 kilogramů nové technologie včetně sochorové stolice a pily.

„Instalace nové technologie byla nutností, svoje si už odválcovala. Nová poloautomatická linka nám mimo jiné zvýší přesnost výroby, což má vliv při dalším zpracování,“ upřesňuje generální ředitel TŽ Jan Czudek. Blokovna zpracovává vstupní polotovary ohřívané v krokové peci a hlubinných pecích. Jedná se o litý polotovar obdélníkového průřezu ohřívaný zejména v krokové peci. Lité polotovary kruhového průřezu a ingoty se ohřívají v hlubinných pecích.

„Dnešním dnem začal technologický proces teplých zkoušek, který prověří všechny typy chodu, najetí i odstavení tratě,“ doplnil ředitel pro investice a strategii Radek Olszar. Teprve poté Třinecké železárny zahájí garanční zkoušky, po jejich úspěšném absolvování nastoupí blokovna do zkušebního provozu.

Plnou odstávku huť využila také k řadě oprav na celé trati. Získala novou sochorovou stolici, která je schopna připravit materiál pro válcovnu trub v Ostravě, generální opravou prošla také po víc než třicetiletém provozu kroková pec vybavená moderním řídicím systémem a ohřevovým modelem. V úpravně kolejnic huť instalovala nový pilovrtací stroj.

„Nosnou technologií válcovny je moderní válcovací stolice a hydraulické nůžky, jež ovládají nejnovější technologie. Doplňuje je sochorová stolice, hranidlo a dělící pila,“ uzavírá ředitel pro investice a strategii Radek Olszar. Dodává, že nejtěžší fází rekonstrukce byla demolice základů, jejichž skutečný stav do zahájení prací nebylo možné přesně znát.

www.trz.cz