Print

Změna přístupu k údržbě

-- 21.01.2019

V současné době si ve většině firem stěžují, že mají nedostatek pracovníků v týmech údržby, nemají dostatek odstávek na plánovanou údržbu, výroba s nimi dostatečně nekomunikuje, a proto nestíhají preventivní údržbu dělat. Přitom mají strategii, organizaci a činnosti preventivní údržby nastavené tak, jak se v minulosti v rámci implementace TPM zavedli. Ve výrobní sféře je neustálý tlak na snižování nákladů, zeštíhlování nebo úplné odstranění procesů. Je to tak i v údržbě?

V současném scénáři konkurenceschopnosti je úsilí o zlepšení nezbytné k dosažení vysoké úrovně efektivity ve všech útvarech společnosti. Základním faktorem úspěchu firmy je dosažení co nejvyšší dostupnosti a provozní spolehlivosti při zachování maximální úrovně kvality, individuality a minimalizaci nákladů. Neměli by být tohle základní cíle štíhlé údržby?                      

Štíhlá údržba

Cílem štíhlé údržby je minimální pracnost údržby, vykonávat činnosti, které přidávají hodnotu: 

  • Vyvarovat se ztrátovým časům
  • Odstranit plýtvání ze všech údržbářských procesů
  • Podporovat hodnotový tok pro zabezpečení stability procesů a kvality
  • Zvyšovat hospodárnost – šetřit 

Jedná se o změnu přístupu, kdy tradiční přístup – „orientace na využití“, změníme na přístup štíhlé údržby – „orientace na proces“.

Základem pro správné nastavení strategie údržby je systém prioritizace (kategorizace) zařízení. Z mých zkušeností jde většinou ve firmách o agendu údržby, která se bez jasných kritérií dopracuje k výsledku a ostatní útvary v podniku ani neví, že něco podobného má firma zpracované.

Pro prioritizaci zařízení je důležité použít jednoznačná a měřitelná kritéria a týmovou spolupráci podnikových útvarů (výroba, údržba, technologie, kvalita, nákup a obchod), aby byly výsledky relevantní a měli dostatečnou vypovídající schopnost. Prioritizace je jen jedna, a proto je důležité, aby se zohlednili pohledy a zkušenosti všech útvarů.

Navrhujeme použít tyto tři kritéria: 

  • Vliv daného zařízení na celý výrobní proces
  • Vliv délky prostoje na množství nebo termín dodávky
  • Vliv na zákazníka 

Na základě těchto tří kritérií rozdělíme stroje do osmi kategorií podle obrázku:

Po ohodnocení všech zařízení vybereme stroje nejvyšší kategorie GaH a dále je rozložíme na jednotlivé uzly. Popíšeme funkce jednotlivých komponent a provedeme klasifikaci podle následků poruchy opět podle jednoznačných a měřitelných kritérií: 

  • Vliv uzlu na provoz zařízení
  • Schopnost předpovídat poruchu
  • Frekvence poruch

Na základě výsledků prioritizace a klasifikace komponent podle následků poruchy nastavíme na jednotlivé kategorie strategii údržby. Hlavní kapacitu údržby zaměříme na nejrizikovější komponenty zařízení a na zařízení, které nemají vliv na proces a zákazníka nastavíme např. strategii oprava po poruše.

Z hlediska štíhlé údržby jsou nejdůležitější dva hlavní strategické přístupy na dosažení cíle „nulové časy na údržbu“: 

  • Údržba po dobu prostojů – integrovat všechny inspekce, opravy, servis a preventivní údržbu do každodenních operací a naplánovat je po dobu přestavení, čekání na uvolnění nebo, když vznikne chyba na jiné části zařízení. Plánování musí probíhat na základě aktuální situace.
  • Redukce času na údržbu – např. využitím VSM (na obr. před a po optimalizaci procesu)

Efekty štíhlé údržby: 

Jak vidíte jedná se o změnu přístupu k údržbě, o zvýšení integrace pracovníků údržby a výroby, o změně strategie a organizace údržby. O konceptech údržby a její organizaci bude Forum praktické údržby, 19. – 20. 3. 2019 v Trnavě. Více na www.forumudrzby.sk.

Autor: Bronislav Balga, IPA Czech, s.r.o.


Sponzorované odkazy

 
Aktuální vydání
Reklama

Navštivte rovněž

  •   Události  
  •   Katalog  

Události

Dny teplárenství a energetiky
2019-04-24 - 2019-04-25
Místo: Kongresové, výstavní a společenské centrum ALDIS, Hradec Králové
Výroba nové generace - Lokální průmysl na globální úrovni
2019-04-24 - 2019-04-24
Místo: MSIC Ostrava
Digitální výroba 2019
2019-05-14 - 2019-05-16
Místo: Brno
Digitální logistika 2019
2019-05-14 - 2019-05-14
Místo: Hotel Avanti, Brno
Mezinárodní vodohospodářská výstava Vodovody-Kanalizace 2019
2019-05-21 - 2019-05-23
Místo: Praha, Letňany - nová hala 3 a 4

Katalog

Panasonic Electric Works Europe AG
Panasonic Electric Works Europe AG
Veveří 3163/111
616 00 Brno
tel. +420 541 217 001

Brady s.r.o
Brady s.r.o
Na Pantoch 18
831 06 Bratislava
tel. +421 2 3300 4862

ABB s.r.o.
ABB s.r.o.
Štětkova 1638/18
14000 Praha 4
tel. +420739552216

Schneider Electric CZ, s. r. o.
Schneider Electric CZ, s. r. o.
U Trezorky 921/2
158 00 Praha 5
tel. 00420737266673

všechny firmy
Reklama



Tematické newslettery






Anketa


Na horách/u moře
Na chalupě/chatě v tuzemsku
Co je to dovolená?

O nás   |   Reklama   |   Mapa stránek   |   Kontakt   |   Užitečné odkazy   |   Bezplatné zasílání   |   RSS   |   Partneři   |   Blogy   |   
Copyright © 2007-2019 Trade Media International s. r. o.
Navštivte naše další stránky
Trade Media International s. r. o. Trade Media International s. r. o. - Remote Marketing Továrna - vše o průmyslu Control Engineering Česko Řízení a údržba průmyslového podniku Inteligentní budovy Almanach produkce – katalog firem a produktů pro průmysl Konference TMI