Print

Škodlivé následky používání padělků značkových valivých ložisek

-- 17.03.2017

Padělky značkových ložisek představují v průmyslu rostoucí problém. Je stále obtížnější rozlišit je netrénovaným okem od originálních ložisek, to znamená, že nepříjemné následky použití takových napodobenin pociťuje stále větší počet uživatelů. Precedens může být případ Technické univerzity (TU) v Dortmundu, kde řešili projekt optimalizace destilačního zařízení používaného pro separaci směsí kapalných látek. Projekt řešili v těsné spolupráci se známou čínskou univerzitou, která už měla s podobným projektem zkušenosti. Čínský partner postavil pro TU Dortmund prototyp zařízení, ale když zařízení dorazilo do Německa, projevilo se množství neočekávaných problémů.

Destilace se používá pro separaci složek kapalné směsi s různými body varu. Čistota destilátu se zvyšuje opakováním procesu destilace. V průmyslové výrobě se ovšem ukazuje, že pro rozšiřování destilační kolony nebývá dost místa. Navíc průchodnost u vysokých kolon může být limitována gravitačním zrychlením. Proto bylo záměrem výzkumného týmu TU Dortmund prozkoumat a dále vyvinout flexibilnější a prostorově úspornější destilační kolonu s cyklónovým separátorem, kterou již používají v chemickém průmyslu ve východní Asii.

Výzkumníci z TU Dortmund chtěli společně s partnerskou univerzitou v Číně postavit prototyp destilační kolony. Bylo domluveno, že třístupňový modulární systém cyklónového separátoru (s rotorem o průměru přibližně 90 cm) bude vyroben v Číně. Zařízení prošlo po výrobě, ještě před dopravou do Dortmundu, přejímacími zkouškami. Ovšem po sestavení a zahájení zkušebního provozu se ukázalo, že je něco špatně. Po méně než dvaceti minutách provozu se ze zařízení, ačkoliv pohon zatím běžel jen na polovinu provozní rychlosti, začalo ozývat slyšitelné klepání.

Střední svislá hřídel s maximální rychlostí 750 otáček za minutu je poháněna 5 kW motorem s řemenicí a klínovým řemenem. Hřídel je dole uložena v kuličkovém ložisku. Podobnou funkci plní nahoře dvě kuželíková ložiska. Ložiska musí být schopná přenášet i axiální zatížení.

Zpočátku se předpokládalo, že klepání je důsledkem kontaktu pohybujících se částí v koloně. Proto byly odstraněny rotory separátoru, ale klepání se ozývalo i při chodu naprázdno.

Následně byl demontován i pohon, ale při podrobné prohlídce se nezjistilo nic, co by v něm mohlo být příčinou klepání. Nakonec technici TU Dortmund demontovali valivá ložiska a kontaktovali výrobce, společnost NSK.

Na základě poskytnutých informací usoudili odborníci NSK, že příčinou je konstrukční chyba a napětí v kuželíkových ložiskách. Bylo navrženo opatření, které umožnilo montáž ložisek s větší vůlí. Ovšem po nové montáži hřídele se ukázalo, že nedošlo k žádnému podstatnému zlepšení.

Navíc se zjistilo, že při běhu naprázdno, bez rotorů separátoru, během 90 min vzrostla teplota hřídele na 80 °C a vlivem tepelné roztažnosti se hřídel vzpříčila.

Pro odhalení příčiny záhadné chyby se pozornost dále soustředila na kvalitu kuželíkových ložisek, typ HR 30322J. Do NSK byly odeslány detailní obrázky ložisek a hned bylo vše jasné: šlo o padělky.

Padělatelé si dali velkou práci, aby jejich výrobky vypadaly velmi důvěryhodně, dokonce i logo NSK bylo téměř shodné s pravým. Ve skutečnosti byla jen jedna možnost, jak rozlišit padělek od originálu: posoudit kvalitu jednotlivých dílů ložiska.

Výzkumníci TU Dortmund přijali výsledek se zklamáním, ale také s úlevou, a objednali si náhradní ložiska od autorizovaného distributora NSK. Vzhledem k tomu, že při výrobě originálních ložisek se používají vynikající materiály a technologie, zůstala teplota hřídele i ložisek i po devíti hodinách zkušebního provozu pod teplotou okolí. Navíc chladicí systém pohonu nyní fungoval správně a ze zařízení se neozývalo žádné klepání.

Vzhledem k problému s padělanými ložisky získal projekt TU Dortmund zpoždění. Ovšem kdyby byla ložiska použita v úloze spojené s bezpečností, důsledky by mohly být mnohem horší. Ve všech případech je poselství jasné: komponenty si vždy objednávejte ze spolehlivých zdrojů, jako jsou oficiální distributoři výrobců valivých ložisek.

NSK je členem světové asociace výrobců ložisek WBA (World Bearing Association) a pomáhá uživatelům odhalovat padělky valivých ložisek.

www.nskeurope.cz


Sponzorované odkazy

 
Aktuální vydání
Reklama

Navštivte rovněž

  •   Události  
  •   Katalog  

Události

Malá automatizace v čele s rebelem Modicon M221
2018-01-17 - 2018-01-17
Místo: webinář
Infotherma 2018
2018-01-22 - 2018-01-25
Místo: Černá louka 3235, Pavilon A, Ostrava
Diago 2018
2018-01-30 - 2018-01-31
Místo: Orea Resort Devět Skal ***, Sněžné - Milovy
Trendy v robotizaci a automatizaci
2018-01-31 - 2018-02-01
Místo: Brno, hotel Avanti
Řízení závislých pohybů aneb Motion Control umí
2018-02-14 - 2018-02-14
Místo: webinář

Katalog

Schneider Electric CZ, s. r. o.
Schneider Electric CZ, s. r. o.
U Trezorky 921/2
158 00 Praha 5
tel. 00420737266673

Panasonic Electric Works Europe AG
Panasonic Electric Works Europe AG
Veveří 3163/111
616 00 Brno
tel. +420 541 217 001

Brady s.r.o
Brady s.r.o
Na Pantoch 18
831 06 Bratislava
tel. +421 2 3300 4862

ABB s.r.o.
ABB s.r.o.
Štětkova 1638/18
14000 Praha 4
tel. +420739552216

všechny firmy
Reklama



Tematické newslettery






Anketa


Na horách/u moře
Na chalupě/chatě v tuzemsku
Co je to dovolená?

O nás   |   Reklama   |   Mapa stránek   |   Kontakt   |   Užitečné odkazy   |   Bezplatné zasílání   |   RSS   |   Partneři   |   Blogy   |   
Copyright © 2007-2017 Trade Media International s. r. o.
Navštivte naše další stránky
Trade Media International s. r. o. Trade Media International s. r. o. - Remote Marketing Továrna - vše o průmyslu Control Engineering Česko Řízení a údržba průmyslového podniku Inteligentní budovy Almanach produkce – katalog firem a produktů pro průmysl Konference TMI