Print

Ocenění dokazuje, že diagnostika a údržba jsou pro společnost důležité

-- 02.11.2015

Nejen za průnik na světové trhy, ale i za spolupráci na vývoji s vysokými školami ocenila odborná porota společnost Workswell a udělila jí titul „Vodafone firma roku 2015 hlavního města Prahy“. Porota ocenila zejména moderní a inovativní přístup, na němž si zakládá také spoluzakladatel firmy Jan Sova, který s námi polemizoval o pilířích tohoto trochu nezvyklého ocenění na poli údržby a diagnostiky.

Čekal byste v dobách studia a rozjezdu start-upu, že se jednou dočkáte takovéhoto ocenění?

Na něco takového jsme určitě nemysleli. Při zřizování společnosti bylo naším snem vyrábět vlastní produkty. Byli jsme dva zakladatelé, oba vystudovaní elektrotechnici (FEL ČVUT) a v tomto oboru jsme se chtěli také uplatnit. Dnes se nám to již daří a vlastní produkty (určené především pro kontrolu kvality výroby a diagnostiku) prodáváme do celého světa a jako společnost bychom se v tomto směru chtěli i nadále rozvíjet. Upřímně se přiznávám, že jsme si představovali, že to bude jednodušší, ale nyní chápeme, že jsme si museli projít právě tím, čím jsme si prošli, bylo to prostě nezbytné.

Co podle vás ocenění dokazuje a co o vás jako o společnosti říká?

Titul Vodafone firma roku v rámci pražského krajského kola, které patří z hlediska konkurence k nejnáročnějším, je pro nás samozřejmě velkým oceněním. Řekl bych, že ocenění dokazuje, že obor, ve kterém se pohybujeme (diagnostika a údržba), je pro společnost důležitý a je vnímán pozitivně. A také vidíme, že česká veřejnost fandí domácím firmám, které se snaží s vlastními produkty proniknout na zahraniční trhy. 

Jak těžké vlastně byly vaše začátky? Kdo vám nejvíce pomohl a kde jste měli třeba pocit opačný?

Naše začátky jsou spojeny s ČVUT. V počátcích nám ČVUT poskytlo podporu a zázemí tím, že jsme mohli začít ve vědeckém inkubátoru ČVUT, a dále jsme jako studenti získali příspěvek od nadace ČVUT MediaLab (http://www.cvutmedialab.cz/). To vše pro nás bylo velmi důležité i s ohledem na minimální vlastní kapitál, se kterým jsme společnost zakládali. Bez pomoci ČVUT bychom nejspíše nikdy nevznikli. Upřímně řečeno, opačný pocit máme téměř vždy, když komunikujeme s úřady. Zde často cítím, že svou aktivitou spíše obtěžujeme a že by bylo lepší, kdybychom neexistovali.  Naštěstí to ale není tak často.

Které aspekty firemní strategie se dle vás nejvíce zasloužily o ocenění?

Naše firemní strategie je poměrně jednoduchá: pokusit se maximálně porozumět problémům, které mají naši zákazníci při výrobě či při údržbě podniku, a hledat, zda jsme schopni zde nabídnout vlastní řešení s přidanou hodnotou, jež převyšuje pořizovací náklady. Vedle porozumění procesům a zákazníkovi je také nezbytná podrobná znalost a rozsah možností naší technologie, kterou k řešení problémů používáme. Tak vznikl například Thermo Inspector – termovizní systém pro kontrolu kvality, který se dnes již dočkal několika desítek realizací.

Po vyhlášení jste zmiňovali, že vaší současnou největší ambicí je získat dominantní postavení v produkci určitých výrobků, kde prim hrají nejmodernější technologie. Dokázal byste prozradit více?

Z globálního hlediska je naší ambicí být jedničkou na trhu s termovizními systémy pro bezpilotní letouny – drony. V tuto chvíli ještě nevíme, zda jsme schopni prodat nejvíce termovizních systémů pro drony, chtěli bychom ale nabízet ty nejpokročilejší. 

Vaše řešení pro drony poutá asi největší pozornost. Dokázal byste uvést nějaké konkrétní řešení napříč celkovým spektrem vašich zákazníků? Jde o oblíbené řešení?

Termovizní systém pro drony, tj.Workswell Thermal Vision Pro, je náš nejúspěšnější produkt. Je nabízen velmi univerzálně, tak aby bylo možné jej osadit na poměrně širokou škálu dronů. Co se týče využití našimi zákazníky, nejsme popravdě ani sami obeznámeni se všemi aplikacemi, pro které je systém používán. Spektrum našich zákazníku je velmi široké, od US Army a významných zahraničních univerzit až po malé firmy, které se živí „létáním s drony“. Přesto nejčastějším využitím našich systémů je diagnostika fotovoltaických elektráren, diagnostika horkovodů a parovodů včetně těch podzemních (systém je ideální pro hledání prasklých podzemních teplovodů), diagnostika budov (především střech a zatékání do střech), ekologie (počítání zvěře, segmentace porostu a vodních ploch), energetika, bezpečnost a ostraha atd.

Je těžší prosazovat nové technologie na tuzemském trhu než v zahraničí? Přece jen… české průmyslové podniky nevynikají tím, že by se snažily být za všech okolností inovativní. 

Neřekl bych, že by české průmyslové podniky nebyly otevřeny novým postupům kontroly výroby či diagnostiky. Problémem spíše bývá nedostatek financí nebo velké pracovní nasazení (chybějící pracovní síly), což odvádí pozornost od nových možností a inovací k řešení akutnějších provozních problémů.

Firma bez zahraniční matky nemusí být vždy u zákazníků vnímána v porovnání s konkurencí pozitivně. Setkali jste se s takovouto nedůvěrou?

Ano, určitě jsme se s ní setkali. Míříme na zákazníky z náročných odvětví průmyslové výroby. Jde o poměrně konzervativní trh, kde je důvěra a zkušenosti se zákazníkem (například ze zahraničí) nesmírně důležitým faktorem. Máme však vyvinutou propracovanou strategii, kdy se snažíme odběratele přesvědčit o přínosech našeho systému v rámci testovací fáze.  Zákazník u nás nikdy nekupuje „zajíce v pytli“, a pokud dodáváme systém do výroby, je již zmíněná testovací fáze vždy součástí celého procesu realizace zakázky. V současné době také máme již řadu úspěšných referencí za sebou, což nám otevírá dveře k dalším zákazníkům.

Vy sami jste vzešli z akademického prostředí. Jak je pro vás důležitá další spolupráce na vývoji s univerzitami?

V současné době s univerzitami na samotném vývoji nespolupracujeme. Veškerý vývoj probíhá ve společnosti Workswell. Jako pro každou jinou technologickou firmu jsou univerzity místem, kde hledáme své spolupracovníky. Univerzitní prostředí je nám ale blízké, a tak se zde setkáváme s přáteli, spolupracujeme na drobnějších projektech, diplomových pracích a společném pořádání seminářů.

Společně s nimi provozujete také Centrum termografie; jaké je jeho hlavní poslání?

Záměrem Centra termografie je vytvářet v České republice odbornou, technickou a znalostní základnu pro průmyslové a vědecko-technické aplikace termografie. Tento záměr Centrum termografie naplňuje přednáškovou a publikační činností, aplikovaným výzkumem a vzděláváním mladých odborníků během odborných a diplomových stáží. Nejsem si v tuto chvíli jist, kolik jsme v rámci Centra termografie realizovali například diplomových prací, ale myslím, že jich bylo určitě více než deset, což je, řekl bych, na takto specifický obor poměrně dost.

O nějakých dlouhodobých cílech jsme již hovořili. Jaké jsou však plány firmy pro nejbližší období; o čem se teď u vás nejvíce mluví?

Pracujeme na zlepšení vlastních výrobků, především pak termovizního systému pro drony, jehož druhá verze je již téměř hotová. S tímto produktem chceme uspět na globálním trhu v maximální míře, tak aby nám umožnil i nadále se rozvíjet a pustit se do vývoje dalších produktů. S naším termovizním systémem pro kontrolu kvality výroby Thermo Inspector pak chceme expandovat do evropských zemí. To se nám daří zatím jen částečně, byť máme první realizace v Turecku, Polsku, Rakousku i v dalších zemích Evropy.

Děkujeme za rozhovor.


Sponzorované odkazy

 
Aktuální vydání
Reklama

Navštivte rovněž

  •   Události  
  •   Katalog  

Události

Výroba nové generace: Technologické trendy
2020-04-28 - 2020-04-28
Místo: online konferenční webinář
Nekonvenční zdroje elektrické energie
2020-05-13 - 2020-05-15
Místo: Hotel Ryšavý, Vémyslice
Úspory a údržba v průmyslu
2020-05-19 - 2020-05-19
Místo: Ostrava
Národné fórum údržby 2020
2020-05-26 - 2020-05-27
Místo: Hotel PATRIA, Štrbské Pleso

Katalog

Panasonic Electric Works Europe AG
Panasonic Electric Works Europe AG
Veveří 3163/111
616 00 Brno
tel. +420 541 217 001

Brady s.r.o
Brady s.r.o
Na Pantoch 18
831 06 Bratislava
tel. +421 2 3300 4862

Schneider Electric CZ, s. r. o.
Schneider Electric CZ, s. r. o.
U Trezorky 921/2
158 00 Praha 5
tel. 00420737266673

ABB s.r.o.
ABB s.r.o.
Vyskočilova 1561/4a
14000 Praha 4
tel. +420739552216

všechny firmy
Reklama



Tematické newslettery






Anketa


Na horách/u moře
Na chalupě/chatě v tuzemsku
Co je to dovolená?

O nás   |   Reklama   |   Mapa stránek   |   Kontakt   |   Užitečné odkazy   |   Bezplatné zasílání   |   RSS   |   Partneři   |   Blogy   |   
Copyright © 2007-2020 Trade Media International s. r. o.
Navštivte naše další stránky
Trade Media International s. r. o. Trade Media International s. r. o. - Remote Marketing Továrna - vše o průmyslu Control Engineering Česko Řízení a údržba průmyslového podniku Inteligentní budovy Almanach produkce – katalog firem a produktů pro průmysl Konference TMI