Print

Jak na rizika a škrty v údržbě v době koronakrize?

-- 30.06.2020

V první řadě je třeba na rovinu říci, že pokud se chcete nyní začít učit řízení rizik ve vaší firmě, pak už je nejspíš pozdě. Jste-li přesto odhodláni se s aktuální situací poprat, možná vám přijde vhod několik užitečných rad, jak současnou nevýrobní situaci přečkat s co nejmenšími ztrátami, jak se jí přizpůsobit a hlavně jak zajistit, aby byl následný rozjezd vaší výroby co nejméně komplikovaný.

Obecně se ukazuje, že oddělení údržby jsou ta, která v krizi mají oprávněnou obavu ze škrtání rozpočtů či snižování stavů. Duo řečníků Tomáš Hladík ze společnosti Logio a Jan Škarka za Českou společnost pro údržbu dokázalo v rámci dvou webinářů na téma „řízení rizik a business continuity v době koronakrize“ objasnit do důsledku rovněž pozici údržby.

Co tato krize přináší?

Nejen v automotive segmentu řadíme nyní k nejmarkantnějším problémům výpadky personálu z důvodu karanténního opatření, chybějící materiál pro výrobu nebo absenci zahraničních pracovníků. To vše v současné situaci znamená především neschopnost dodávat. Ruku v ruce se zastavením výroby jde pokles odbytu koncových zákazníků, což pro řadu firem logicky znamená problém s cash flow. Vnímáme tedy rizika interní, ale i externí. Rizika na vstupech, výstupech, ale i uvnitř podniku. Spousty technologií, které jsme se snažili léta implementovat, jsou najednou zavedeny v řádu týdnů. U všech subjektů je patrný výrazný pokles příjmů, někteří dokonce nemají na provozní náklady. Pokud má segment výroby nějaké problémy, pak segment služeb vypadl úplně. Nepřežije největší ani nejsilnější, ale ten, kdo se dokáže přizpůsobit změnám. To je recept na každou krizi.

Business continuity

Nyní se nacházíme v období reakce. Víme, že je krize, a snažíme se na ni reagovat.  Je třeba si ale uvědomit, kdy začala krize pro vás a kdy začala doopravdy. Problémy s cash flow znamenají boj o přežití, a pokud to ustojíte, nastává fáze adaptace – přizpůsobení situaci. V tomto okamžiku většinou stojí výroba a lidé nemají co dělat. Toto je ideální příležitost říci „pojďme udělat odstávku, inventury nebo údržbu“. Následuje hledání nové strategie, prodejů, distribuce, vytváření nových portfolií. Proces nazývaný Recovery. Teprve po jeho naplnění nastává čas na přípravu na další krizi nebo podobnou situaci. Teprve tady přichází na řadu řízení rizik a vytváření krizových strategií.

Pokud jste propadli zoufalství a vyčítáte si nepřipravenost, vězte, že celá řada firem ve svých krizových plánech faktor „příroda“, do kterého můžeme pandemickou situaci zařadit, výrazně upozadila nebo jej zcela ignorovala. Jinými slovy na současnou situaci nebyl připraven nikdo na světě.

Velká skupina firem, organizací, dokonce ani států si nevytvořila dostatečnou finanční rezervu. Co je ale dobrá rezerva? U domácnosti hovoří ekonomové o takovém kapitálu, aby její členové bez příjmů přežili 3–6 měsíců. Ale co firmy? Obecně lze říci, že špatná rezerva je 0. Právě řízení rizik ukáže, kolik rezervy je třeba vytvořit. Každý má totiž jiné potřeby.

Co udělat hned a jakou zvolit strategii?

Podle Jana Škarky je v současné situaci důležité odpovědět si na několik zásadních otázek, na jejichž základě se můžeme dále rozhodovat, jaká opatření přijmout. Co chci? Co mohu? Co potřebuji? Co pro mě je a není přijatelné? A co ještě je, případně není přijatelné pro zákazníka? Pokud budeme mít jasno v těchto otázkách, můžeme přistoupit k volbě další strategie.

„Doporučoval bych nezastavovat výrobu, sledovat požadavek trhu a možnosti, které nabízí. Co lze vyrábět, vyrábějte na sklad dle vazeb na vaše odběratele. Po krizi pak budete připraveni dodávat. Co nedostáváte od dodavatelů, měli byste řešit náhradními. Většina podniků má dnes ISO 9001, ve kterém je požadavek na náhradní dodavatele, kteří mi zaručí stejnou kvalitu, produkty, procesy i zastupitelnost. Skladování je třeba řešit s odběrateli a využít interních i externích možností s nastavením limitů.  Navrhuji s pomocí SAP řešit perfektní evidenci množství a rozmístění na skladu,“ nastiňuje první možné kroky Škarka a pokračuje s doporučeními pro organizaci samotnou, „důležité je stanovení odpovědností ve firmě. Je třeba říct si kdo, co, jak, kdy, proč, s kým a z čeho. Zodpovědnost je třeba podepsat. Pravděpodobně se nevyhnete zkrácení pracovní doby, což přináší snížení kontaminace a nákladovosti. Pokud přistoupíte ke změně směn, je dobré dohodnout lepší ceny za energie, což přináší možné úspory. Je potřeba zrevidovat pracovní postupy, prodloužit výrobní takt a snížit počet lidí. Klíčové je zapojení všech zaměstnanců do hledání nových přístupů. Schopnost zapojit lidi do generování nápadů je předpoklad pro to, že se firma s problémy vyrovná.“

Další pozornost bychom v rámci strategie měli zaměřit na personál samotný. Zaměstnanci by měli vědět, co se po nich chce, a musejí dodržovat kvalitu. Vhodná je revize pracovišť ve smyslu revize externích dodavatelů údržbářských prací. Položte si otázku, kdo bude schopen po krizi outsourcingovanou údržbu provádět? Nebojte se využít kapacit studentů a znalostí specialistů, tj. team leaderů. Vždy je co zlepšovat!

„Velmi důležitá je kontinuální spolupráce s odběrateli. Je potřeba udržovat s nimi trvalý kontakt, abychom byli znalí situace. Je třeba vědět, jak odběratel plánuje náběh výroby. Dodavatelé se musejí připravit na to, až odběratel rozjede výrobu. Disponenti prostě budou pořád telefonovat! Stejně důležitý je trvalý kontakt s přepravci, protože řidiči se do budoucna jeví jako další riziková skupina. Je třeba si uvědomit, že riziko není virus. Riziko je neadekvátní reakce a následný ekonomický dopad,“ dodává Škarka.

Závěrečná doporučení

Propouštět, nebo nepropouštět? Je doporučováno hlavně nepanikařit. Propouštějte a škrtejte vždy s rozmyslem. Snažte se spíše maximálně využít dovedností a znalostí stávajících zaměstnanců. Po odeznění krize by vám mohli citelně chybět. To samé platí o škrtech. Pokud přemýšlíte o tom, zda použít své rezervy, teď je ta správná doba. A jakmile to bude možné, začněte vytvářet rezervy nové a připravte se tak na další možnou krizi.

Kde bychom tedy v rozpočtu údržby mohli šetřit?

Nyní se dostáváme k samotné údržbě, která je v rámci úsporných opatření v řadě podniků první na ráně, pokud jde o škrty. „Je třeba si uvědomit, že údržba se přímo podílí na formě zisku tím, že přispívá k jeho hodnotě. Zásadní riziko v outsourcingu údržby je, že dodavatel selže. Je proto třeba mít na seznamu všechny, kteří to umějí, včetně dodání náhradních dílů,“ vysvětluje Tomáš Hladík a jedním dechem dodává, „škrtání rozpočtu údržby znamená zavádět nová, dříve nejmenovaná rizika! Zdroj úspor proto hledejte třeba v korektivní údržbě. Pokud vaše výroba stojí, můžete vložit prostředky alokované na korektivní údržbu do preventivní údržby. Je ideální čas udělat pořádně odstávky a provést komplikované investice nebo uspíšit odstávky, které byly naplánovány na později. Nezapomínejte přitom, že máte i zdroje interní – své zaměstnance. Jakmile se výroba rozjede, budete schopni dodávat na 100 %? Budete připraveni?“

Autor: Vítězslav Fejfar


Sponzorované odkazy

 
Aktuální vydání
Reklama

Navštivte rovněž

  •   Události  
  •   Katalog  

Události

FORMY a PLASTY 2020
2020-10-07 - 2020-10-08
Místo: Brno
Výrobný manažment
2020-10-13 - 2020-10-14
Místo: Holiday Inn Žilina
ÚDRŽBA 2020 - „Efektivnost aplikace Průmyslu 4.0 do managementu údržby“
2020-10-14 - 2020-10-15
Místo: Konferenční centrum AV, zámek Liblice
Konference kvality 2020
2020-10-22 - 2020-10-22
Místo: Praha

Katalog

Panasonic Electric Works Europe AG
Panasonic Electric Works Europe AG
Veveří 3163/111
616 00 Brno
tel. +420 541 217 001

Brady s.r.o
Brady s.r.o
Na Pantoch 18
831 06 Bratislava
tel. +421 2 3300 4862

Schneider Electric CZ, s. r. o.
Schneider Electric CZ, s. r. o.
U Trezorky 921/2
158 00 Praha 5
tel. 00420737266673

ABB s.r.o.
ABB s.r.o.
Vyskočilova 1561/4a
14000 Praha 4
tel. +420739552216

všechny firmy
Reklama



Tematické newslettery






Anketa


Na horách/u moře
Na chalupě/chatě v tuzemsku
Co je to dovolená?

O nás   |   Reklama   |   Mapa stránek   |   Kontakt   |   Užitečné odkazy   |   Bezplatné zasílání   |   RSS   |   Partneři   |   Blogy   |   
Copyright © 2007-2020 Trade Media International s. r. o.
Navštivte naše další stránky
Trade Media International s. r. o. Trade Media International s. r. o. - Remote Marketing Továrna - vše o průmyslu Control Engineering Česko Řízení a údržba průmyslového podniku Inteligentní budovy Almanach produkce – katalog firem a produktů pro průmysl Konference TMI