research paper law school buy sale professional writing is college academic essays useful phrases for master thesis business succession planning definition
Print

Chytré brýle budou zastávat signifikantní roli v průmyslu

-- 30.06.2020

O nových chytrých brýlích RealWear HMT-1 a jejich možnostech, výhodách v ostrém provozu v rozhovoru referoval Tomáš Vravko, Sales Consultant společnosti AYES.

V oblasti rozšířené reality a chytrých brýlí se již na trhu můžeme setkat se značkami Google Glass, HoloLens nebo AIRe Lens. Čím se zařízení RealWear HMT-1 odlišuje?

Chytré brýle RealWear HMT-1 se odlišují zejména ve způsobu ovládaní, operačním systému, konstrukci a jejich uplatnění v různých segmentech průmyslu.

RealWear jsou plně ovládané jednoduchými hlasovými pokyny s rozpoznáním řeči i v hlučném prostředí. Na rozdíl od ostatních brýlí pro rozšířenou realitu nepotřebují žádná další zařízení pro ovládání. Pro srovnání, Google Glass nebo AIRe Lens mají buď kabelem připojený ovladač nebo dotykové ovládání na rámu brýlí, což snižuje jak ergonomii, tak benefit z volných rukou pro práci.

Co se týká operačního sytému, tak RealWear využívá Android. Díky tomu již existuje nejen množství optimalizovaných aplikací pro tyto brýle, ale také lze  jednoduše vyvinout vlastní aplikaci ve známém prostředí.

Brýle jsou odlišné od ostatních wearable devices i v samotné konstrukci, která je navržena tak, aby vyhovovala drsným průmyslovým podmínkám, ať už svou výkonností, odolností vůči prachu a vodě díky certifikaci IP66, či pádu na beton až ze dvou metrů. Jsou lehké a není tedy problém je nosit po celou dobu pracovní směny a s ochrannými pracovními pomůckami.

Za poslední dva roky RealWear implementoval přes 20 000 kusů HMT-1 u více než 1 500 zákazníků v různých segmentech průmyslu, často i v těch nejnáročnějších podmínkách (výbušné prostředí, doly, hlučné opravny). Společnosti jako BMW, Shell, Coca‑Cola, Airbus, 3M, Schlumberger, Schneider Electric, Honeywell, GE, Linde a mnohé další již mají RealWear pro stovky svých zaměstnanců po celém světě.

Ve své otázce zmiňujete i HoloLens, které jsou pro „smíšenou realitu“. Jedná se tedy o jinou technologii. Největším benefitem je promítaní realisticky vyhlížejících 3D objektů. Nevýhodou je horší ergonomie a vyšší náklady. Tyto brýle slouží pro specifické použití na krátkou dobu (například vizualizace 3D objektů v prostoru), ale nejsou vhodné pro delší nošení či do průmyslových podmínek. Obecně platí, že Holo-Lens jsou spíše komplementární než konkurenční nástroj k RealWear.

Vyzkoušeli jsme všechny dostupné chytré brýle pro rozšířenou i smíšenou realitu. Díky tomu dokážeme přesně doporučit vhodný typ pro konkrétní použití a na  základě uživatelské preference.

Chytré brýle přinášejí nové přístupy především v oblasti servisních činností. Zajímavé je razantní snížení čekací doby na servisní zásah, která v ČR při aktuální dopravní dostupnosti představuje průměrně zhruba osm hodin. Zvýšení efektivity servisního týmu o 40 % jste již uvedli v článku. Jakými dalšími sledovanými údaji se mohou vaše brýle pochlubit?

Čekací doba je pouze jedním z faktorů, které ovlivňují servisní výjezd. Svou roli zde hraje i reakční doba, která bývá obvykle 1–2 dny. Brýle nám umožňují zareagovat okamžitě a díky tomu, že se spousta problémů dá vyřešit přímo na místě, eliminovat čekací dobu kompletně.

Další benefity se odvíjí od požadavků jednotlivých zákazníků a na co se chtějí zaměřit. Obvykle se jedná o zvýšení first‑ time, fix rate, zákaznické spokojenosti. Dále to může být také snížení nákladů na servis pro dodavatele i zákazníka, urychlení doby řešení servisního problému, zjednodušení přenosu znalostí mezi zaměstnanci a všeobecné zrychlení komunikace. Co bych také rád vyzdvihl, je pozitivní přijetí technologie u seniorních techniků, kteří kolikrát nemají tolik zkušeností s obdobnými digitálními technologiemi.

V oblasti průmyslové výroby nachází technologie uplatnění zejména tam, kde se doposud využívaly pokyny pro montáž a údržbu v papírové podobě. Můžete v rámci svých služeb pomoci i s „přenesením“ papírových údajů do digitální podoby?

Ano, s přenesením dat do digitální podoby máme také zkušenosti. Probíhá to tak, že my zajistíme první zaškolení interních specialistů. Poté si obvykle zákazník řídí celý proces sám a my jsme v případě potřeby k dispozici. Tvoření nových pokynů je pak velice snadné. Výhodou našeho software a použití s RealWear je jednoduchá administrace a aktualizace podkladů.

Integrace je možná i v případě, že zákazník již nějaký software využívá. Zajistíme, abychom data neduplikovali a maximalizovali efektivitu práce s již existujícími daty.

Jakým technickým zázemím by měl zájemce o vaše brýle disponovat? Předpokládám, že 3G síť je minimum? A co software?

Opět záleží na tom, co chce zákazník dělat – pro prohlížení videí nebo pdf souborů uložených přímo v brýlích nepotřebujete ani internet. V jiných případech stačí načíst výrobní postup při připojení k internetu, následná práce může probíhat zcela offline. Při opětovném přístupu k síti se obsah automaticky synchronizuje. Pro využití, kde je nutné stálé připojení k internetu (například vzdálená servisní podpora) je 3G síť minimum. Kvalita hovoru se automaticky upravuje dle dostupné kvality připojení. Připojení brýlí na internet je jednoduché – buď se připojí přímo do stávající wifi sítě, přes hotspot v mobilním telefonu nebo může být k brýlím přidán LTE modem.

Co se software týče, je to individuální, dle požadavků a současné infrastruktury jednotlivých zákazníků. Pracujeme s více software a doporučíme ten nejvhodnější pro integraci i pro maximalizaci produktivity. Jedním z našich partnerů je společnost Ubimax, která je lídr na světovém trhu v aplikacích pro chytré brýle v různých oblastech. Pro vzdálenou podporu se dá využít i velmi oblíbený Microsoft Teams.

Jak vůbec funguje servis a zákaznická podpora?

Typicky máme dvě role – technik na místě a expert v kanceláři. Představte si to, jako klasický konferenční hovor s tím, že jeden z účastníků má na sobě chytré brýle, ze kterých se přenáší video. Spojení je velice jednoduché a trvá pouhých pár sekund. K hovoru se může připojit více lidí nebo i externí experti. Zakreslujete, kolaborujete, posíláte soubory, zvýrazňujete a stále vidíte, co technik dělá. Data (video, fotky) pak lze využít pro následnou analýzu problému, tvorbu servisního reportu apod.

Velkou výhodu vidím i v tom, že implementace a školení je velice jednoduché. Dá se zvládnou zcela online během pár hodin.

Návratnost investice avizujete do jednoho měsíce. Co vše zákazník za své peníze získá?

Návratnost závisí od konkrétního použití ve společnosti a parametrech. Ve společnosti LASCAM, která cílila na zvýšení efektivity svého servisního týmu, implementace chytrých brýlí přinesla téměř okamžitý výsledek, a tedy i rychlou návratnost investice. Z dalších zkušeností však víme, že v případě použití pro vzdálenou podporu je návratnost v řadě pár měsíců.

Mimo jiné pak zákazník získá platformu i pro další využití. Stejný hardware a software se dá použít jak pro vzdálenou podporu, tak pro optimalizaci procesů v logistice.

Český šéf Konica Minolta Pavel Čurda se nechal slyšet, že chytré brýle se stanou v budoucnu samozřejmostí. Současná situace s pandemií koronaviru ale ukázala, že až tak vzdálená budoucnost to být nemusí. V čem vidíte momentální překážky k jejich masovějšímu rozšíření?

Naše poznání světového i lokálního trhu potvrzuje, že chytré brýle budou zastávat signifikantní roli v průmyslu zejména díky jejich širokému využití a jednoduché implementaci. Navíc, při nástupu nové generace a větší fluktuaci lidí jsou takové technologie velmi žádané. Bude větší tlak pro zvyšování produktivity lidí.

Současná situace s pandemií adopci těchto technologií urychlila. Vidíme, že má dopad na cestování a omezuje zabezpečování služeb jako servis, instalace strojů, podpora zákazníků na místě apod.

Každá nová technologie má svou adopční křivku a věřím, že se nacházíme již v době, kdy jsme připraveni na masovou implementaci. Jak vidíme například v Německu, kde řada firem nasadila tuto technologii pro své zaměstnance v opravdu velkém množství. V našem regionu je běžné, že zákazník nejdřív koupí 1-2 kusy brýlí na zkoušku této technologie, případně společně uděláme „Proof‑of‑concept“. Větší implementace pak následuje během pár týdnů.

Autor: Vítězslav Fejfar


Sponzorované odkazy

 
Aktuální vydání
Reklama

Navštivte rovněž

  •   Události  
  •   Katalog  

Události

Fórum údržby 2020
2020-12-01 - 2020-12-01
Místo: Praha
Amper 2021
2021-03-15 - 2021-03-19
Místo: Výstaviště Brno

Katalog

Panasonic Electric Works Europe AG
Panasonic Electric Works Europe AG
Veveří 3163/111
616 00 Brno
tel. +420 541 217 001

Brady s.r.o
Brady s.r.o
Na Pantoch 18
831 06 Bratislava
tel. +421 2 3300 4862

Schneider Electric CZ, s. r. o.
Schneider Electric CZ, s. r. o.
U Trezorky 921/2
158 00 Praha 5
tel. 00420737266673

ABB s.r.o.
ABB s.r.o.
Vyskočilova 1561/4a
14000 Praha 4
tel. +420739552216

všechny firmy
Reklama



Tematické newslettery






Anketa


Na horách/u moře
Na chalupě/chatě v tuzemsku
Co je to dovolená?

O nás   |   Reklama   |   Mapa stránek   |   Kontakt   |   Užitečné odkazy   |   Bezplatné zasílání   |   RSS   |   Partneři   |   Blogy   |   
Copyright © 2007-2020 Trade Media International s. r. o.
Navštivte naše další stránky
Trade Media International s. r. o. Trade Media International s. r. o. - Remote Marketing Továrna - vše o průmyslu Control Engineering Česko Řízení a údržba průmyslového podniku Inteligentní budovy Almanach produkce – katalog firem a produktů pro průmysl Konference TMI